Tips voor de beginnende wandelaar

Ga je starten met wandelen? Dan kun je natuurlijk zomaar wat gaan doen. Toch is het vaak handig om een beetje te weten waar je mee bezig bent. Het is van belang dat je je conditie rustig opbouwt, als deze nog niet zo goed is. Zo voorkom je blessures en zorg je ervoor dat je het wandelen langer volhoudt. Hieronder vind je wat tips.

Loop niet te hard van stapel

Misschien heb je de neiging om in één keer een groot stuk te gaan lopen. Dat kan goed gaan, maar vaak is het beter als je het langzaam opbouwt, zeker als je bijna nooit wandelt of sport. Spreid de verschillende trainingen over de week en neem tussendoor genoeg rust. Je lichaam zal aan je nieuwe levensstijl moeten wennen.

Zorg voor goede kleding en schoenen

Zeker als je van plan bent uiteindelijk grotere stukken te gaan lopen, is het belangrijk dat je comfortabele schoenen draagt. Misschien zijn echte wandelschoenen wel een optie voor je. Ook zou je goede steunkousen kunnen kopen, bijvoorbeeld bij stoxenergy.com. Je kunt maar beter goed voorbereid zijn. Draag comfortabele kleding, die bestand is tegen verschillende weersomstandigheden.

Luister naar je lichaam

Tijdens het wandelen is het van belang dat je naar je lichaam blijft luisteren. Geeft je lichaam aan dat je even pauze nodig hebt? Geef daar dan aan toe en maak een tussenstop. Ervaar je bepaalde klachten tijdens het wandelen, dan is het misschien wel verstandig om ermee te stoppen en je lichaam rust te geven. Houden de klachten aan? Ga dan naar de huisarts. 

Geniet ervan

Last but not least: geniet van je wandeling! Zeker in lente en zomer kan het erg fijn zijn om te wandelen, maar sommige mensen genieten ook van vrieskou. Kijk om je heen en ontdek wat voor moois er allemaal is.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*